3 kwietnia 2001

Stanowisko KK nr 28/2001 ws. czynszu regulowanego

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” protestuje przeciw koncepcjom podwyższania limitu czynszu regulowanego z 3% do 4,5% wartości odtworzeniowej lokalu, a także przeciw przyśpieszeniu wprowadzenia czynszów wolnych.
Niski poziom życia środowisk pracowniczych i emeryckich, a w szczególności rodzin dotkniętych bezrobociem, w przypadku wejścia w życie takiej regulacji stanie się przyczyną zadłużeń czynszowych, eksmisji i tragedii rodzinnych.

UCHWAŁA KK nr 49/2001 ws. procedury przyjęcia standardów funkcjonowania struktur Związku

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” przyjmuje do dalszej pracy przedstawiony projekt standardów funkcjonowania regionów i krajowych sekretariatów branżowych NSZZ „Solidarność” i wyznacza ostateczny termin do 26 kwietnia br. na zgłoszenie pisemnych poprawek merytorycznych.
Na kolejnym posiedzeniu 15 maja br. Komisja Krajowa przyjmie wyżej wymieniony dokument, realizując uchwałę nr 1 XIII KZD.

Projekt wersja IX – Standardy funkcjonowania regionów i krajowych sekretariatów branżowych NSZZ „Solidarność”

Realizując Uchwałę nr 1 XIII KZD Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” określa:
 
I. Standardy funkcjonowania (minimalne wymagania) struktur regionalnych i branżowych NSZZ „Solidarność”,
 
II. Sposób i okres dostosowania się struktur regionalnych i branżowych NSZZ „Solidarność” do standardów przyjętych przez Komisję Krajową.

I. Standardy funkcjonowania – minimalne wymagania.

Rozdział: regiony.

§ 1.
Region, jego struktura wewnętrzna i obszar  funkcjonowania.

1. Region jest jednostką terytorialną Związku. Jego teren działania stanowi obszar spójny – poszczególne powiaty leżące na terenie danego regionu stykają się ze sobą granicami, tworząc jednolitą całość. Organizacje zakładowe (międzyzakładowe, oddziałowe) działające na terenie jednego powiatu muszą być zarejestrowane w jednym regionie.  
2.1. Najmniejszą jednostką organizacyjną regionu jest oddział regionu. Oddział  regionu działa na obszarze jednego lub więcej powiatów stykających się granicami, bez możliwości ich dzielenia.
2.2. Kierownictwo oddziału regionu nie jest szczeblem władzy związkowej, jest natomiast terenowym przedstawicielstwem zarządu regionu, realizującym jego zadania. Kierownictwo oddziału reprezentuje zarząd regionu wobec władz samorządu gminnego i  powiatowego oraz innych organizacji i instytucji działających na terenie oddziału  w zakresie udzielonych mu kompetencji.  
2.3. Zarząd regionu powołuje obligatoryjnie oddział, w sytuacji gdy na jego terenie funkcjonuje co najmniej 15 organizacji związkowych, które zrzeszają co najmniej 2500 członków NSZZ „Solidarność”.
3. Przy wyborze członków zarządu regionu poszczególne oddziały stanowią okręgi wyborcze, którym przez zastosowanie list cząstkowych zapewnia się miejsca mandatowe w składzie zarządu regionu.
4. Zarząd regionu powołując oddział regionu wybiera ze swojego składu członka lub członków zarządu regionu (kierownictwo oddziału) do kierowania jego działalnością.
5. Zarząd regionu określa:
a) zadania i kompetencje oddziału,
b) zasady finansowania oddziału,
c) sposób przygotowywania decyzji i opinii wydawanych przez oddział oraz zasady konsultowania tych decyzji  i opinii z lokalnymi organizacjami  związkowymi (wzór uchwały zarządu regionu – załącznik nr 1).

§ 2. Zadania regionu.

1. Zarządzanie regionem:
a) opracowywanie krotko i długofalowych strategii działania,
b) koordynowanie regionalnych działań związkowych,
c) prowadzenie ewidencji i statystyki,
d) utrzymywanie bieżących kontaktów (wewnętrznych i zewnętrznych),
e) monitorowanie zagrożeń, dotyczących m.in. bezrobocia, procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw, zwolnień grupowych, łamania prawa, itp.
f) planowanie i prowadzenie polityki finansowej regionu.
2. Rozwój, promocja i komunikacja:
a) pomoc w tworzeniu nowych organizacji związkowych, pozyskiwanie nowych  członków Związku,
b) promocja Związku i jego działań, 
c) sprawna komunikacja wewnętrzna (pomiędzy poszczególnymi strukturami oraz członkami Związku) i zewnętrzna,
3. Pomoc prawna i ekonomiczna:
a) pomoc ekspercka i konsultacje w zakresie:
– negocjacji,
– tworzenia zakładowych i ponadzakładowych układów zbiorowych pracy,
– inicjatyw prawodawczych i przygotowywaniu opinii merytorycznych na potrzeby zarządu regionu i innych struktur związkowych,
b) konsultacje i pomoc prawna w sprawach indywidualnych członków Związku,
c) interwencje – w wypadku łamania prawa pracy i prawa związkowego,
4. Szkolenia:
b) planowanie i organizowanie podstawowych i specjalistycznych szkoleń związkowych,
c) spełnienie kryteriów, dotyczących badań efektywności szkoleń, opracowanych przez Komisję Krajową

§ 3. Struktura zatrudnienia – wielkości minimalne.

1. Pracownicy wybieralni – zarządzanie:
a) przewodniczący zarządu regionu,
b) zastępca przewodniczącego ZR,
c) sekretarz ZR ,
d) skarbnik ZR .

Należy brać pod uwagę możliwość łączenia funkcji wymienionych w punktach a), b), c), d), przy uwzględnieniu w sumie co najmniej 2 etaty działaczy z wyboru.
 
2. Pracownicy działów:
2.1. Dział rozwoju, informacji i komunikacji.
a) rozwój (pozyskiwanie) – 1,5 etatu,
b) informacja i komunikacja – 0,5 etatu,
c) administrowanie strukturą (ewidencja, rejestracja baz danych) – 0, 5 etatu,
d) pracownicy w oddziałach – 0,5 etatu/oddział.
2.2. Dział prawno – ekonomiczny.
        a) prawnicy – 2 etaty,
        b) ekonomista – 1 etat,
        c) prawnicy w oddziałach – 0,25 etatu/oddział.
2.3. Dział szkoleń.
        a) szkolenia – 1 etat,
2.4. Dział administracyjny.
a) sekretariat – 1 etat ,
b) księgowość – 1 etat.
Łącznie minimalne zatrudnienie 10,5 etatu + 0,75 etatu na oddział.

§ 4. Finansowanie działalności związkowej w regionie.

1. Region finansuje realizację priorytetowych zadań  (wymienionych w § 2.) w co najmniej 80 % ze środków pochodzących ze składek członkowskich należnych regionom.
2. Całkowite roczne koszty pracy (fundusz wynagrodzeń + narzuty + dodatkowe koszty pracy) nie mogą przekroczyć 60 %  całkowitych rocznych kosztów działalności .
3. Region posiada następujące fundusze celowe (poza funduszem strajkowym), na które przeznacza się stały procentowy odpis środków finansowych pochodzących ze składek członkowskich:
a) fundusz szkoleniowy,
b) fundusz rozwoju Związku,
c) fundusz ekspercki.

§ 5. Baza techniczna regionów.

1. Komputeryzacja struktury regionalnej (zarząd regionu, oddziały),
2. Łączność internetowa.
a) połączenia internetowe pomiędzy oddziałami,
3. Komputerowe bazy danych:
a) ewidencja organizacji zakładowych i międzyzakładowych,
b) ewidencja członków statutowych władz organizacji  w regionie – członków komisji zakładowych i rewizyjnych, delegatów na zebrania delegatów zakładowe i regionalne, członków zarządu regionu i regionalnej komisji rewizyjnej,
c) ewidencja członków NSZZ “Solidarność” w regionie.
4. Wydawanie regionalnego miesięcznika (biuletynu) związkowego.

§ 6. Minimalna wielkość regionu – minimalna liczba członków Związku (wielkość składek)  w regionie.

1. Podstawą do określenia minimalnej wielkości regionu (liczby członków NSZZ „Solidarność” w regionie) jest wielkość składek członkowskich, pozostająca do dyspozycji regionu, która zapewni pokrycie następujących kosztów:
a) wynagrodzeń działaczy i pracowników realizujących zadania regionów – określonych w  § 3. – wraz z narzutami oraz dodatkowymi kosztami pracy ( odprawy, fundusz socjalny, świadczenia BHP, ubezpieczenia, itp.),
b) pozostałych kosztów działalności związkowej w regionie (koszów stałych),
c) środków przeznaczanych na zasilanie funduszów celowych.
2. Środki wymienione w par. 4 ust. 3 powinny stanowić co najmniej 10 % całości kosztów wymienionych w par. 6 ust.1 pkt. a i b.

Wzór do obliczania minimalnej wielkości składek w regionie – minimalnej liczby członków NSZZ “Solidarność” niezbędnej do realizacji zadań  regionu stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

Rozdział: krajowe sekretariaty branżowe.

§ 7. Krajowe sekretariaty branżowe, ich struktura wewnętrzna i obszar funkcjonowania.

1. Krajowe sekretariaty branżowe są tworzone przez struktury Związku zaliczane do jednej lub kilku pokrewnych branż.
2. Liczba krajowych sekretariatów branżowych winna odpowiadać liczbie międzynarodowych sekretariatów organizacji, w których afiliowany jest NSZZ „Solidarność”.

 UWAGA ! Inne regulacje dotyczące branż, np. sposobu tworzenia krajowych sekretariatów i ich struktur wewnętrznych są uzależnione od decyzji Krajowego Zjazdu Delegatów i mają związek z propozycjami zmian w Statucie Związku.

§ 8. Zadania krajowych sekretariatów branżowych.

1. Zarządzanie strukturą:
a) opracowywanie krótko i długofalowych strategii działania,
b) prowadzenie ewidencji i statystyki,
c) utrzymywanie bieżących kontaktów ze strukturami tworzącymi sekretariat,
d) monitorowanie zagrożeń dla danej branży, dotyczących m.in. zwolnień grupowych, przestrzegania prawa pracy,
e) koordynowanie branżowych działań związkowych, w tym akcji protestacyjnych,
f) reprezentowanie struktur Związku danej branży wobec organizacji pracodawców,
g) współpraca z międzynarodowymi organizacjami związkowymi danej branży,
h) planowanie i realizowanie polityki finansowej sekretariatu.
2. Rozwój, promocja i komunikacja:
a) pomoc w tworzeniu nowych organizacji związkowych, pozyskiwanie nowych członków Związku,
b) promocja Związku i jego działań,
c) sprawna komunikacja wewnętrzna (pomiędzy poszczególnymi strukturami danej branży) i zewnętrzna,
3. Pomoc ekspercka dla struktur Związku danej branży :
a) negocjowanie, zawieranie ponadzakładowych układów zbiorowych dla danej branży na wszystkich szczeblach (np. regionalnym, krajowym),
b) konsultacje w zakresie:
– negocjacji, w tym negocjacji pakietów socjalnych dla załóg przekształcanych lub likwidowanych zakładów pracy,
– tworzenia zakładowych układów zbiorowych pracy,
– inicjatyw prawodawczych i przygotowywania opinii merytorycznych na potrzeby danej branży i Komisji Krajowej,

UWAGA ! Zadania wymienione w ust.3 winne być realizowane przy pomocy krajowego biura negocjacyjno-konsultacyjnego będącego do dyspozycji struktur branżowych i ponadregionalnych organizacji związkowych.

4. Szkolenia:
a)  planowanie i organizowanie – przy współpracy z regionalnymi i krajowym działem szkoleń – szkoleń związkowych, dla działaczy struktur Związku w danej branży, w tym organizowanie szkoleń specjalistycznych z zakresu branżowych przepisów prawa pracy.
b) organizowanie  konferencji i seminariów o tematyce branżowej.
c) organizowanie szkoleń i kursów – przy współpracy z innymi podmiotami – umożliwiających zdobywanie nowych kwalifikacji przez członków Związku zagrożonych utratą pracy.

§ 9. Struktura zatrudnienia – wielkości minimalne.

1. Pracownicy wybieralni zarządzanie:
a) przewodniczący rady sekretariatu,
b) zastępca przewodniczącego rady sekretariatu,
c) sekretarz rady sekretariatu,
d) skarbnik rady sekretariatu.

Należy brać pod uwagę możliwość łączenia funkcji wymienionych w punktach a),  b), c), d), przy uwzględnieniu co najmniej 1,5 etatu działaczy z wyboru.

2. Pracownicy działów:
2.1. Dział rozwoju, promocji i komunikacji:
a) rozwój (pozyskiwanie) – 0,5 etatu,
b) obsługa współpracy z zagranicą – 0,5 etatu,
c) administrowanie strukturą (ewidencja, rejestracja baz danych) – 0, 5 etatu,
d) pracownicy w sekcjach reprezentujących min. 3 tys. członków – 0,5 etatu/sekcję
2.2. Dział szkoleń:
       a) szkolenia – 0,5 etatu.
2.3. Dział  administracyjny.
a) księgowość – 0,5 etat,
b) sekretariat, kasa – 1 etat
Łącznie minimalne zatrudnienie 5 etatów + 0,5 etatu na sekcję wymienioną w ust.2.1.d).

§ 10. Finansowanie działalności związkowej w krajowym sekretariacie branżowym.

1. Sekretariat finansuje realizację zadań  (wymienionych w § 8.) ze środków przekazywanych z budżetu Komisji Krajowej.
2. Wysokość odpisu, o którym mowa w pkt. 1. wynika z proporcjonalnego  podziału środków przeznaczonych na działalność struktur branżowych (uzależniona jest od liczby sekretariatów, ich wielkości), przy zachowaniu minimalnych  standardów funkcjonowania sekretariatu.
3. Sekretariat posiada następujące fundusze celowe, na które przeznacza dotacje przekazywane z Funduszu wspierania statutowych zadań Związku: 
a) fundusz szkoleniowy,
b) fundusz rozwoju Związku,
c) fundusz ekspercki.

Uwaga ! Propozycje wymagają zmiany Uchwały Finansowej KZD i są uzależnione od określenia zasad tworzenia struktur branżowych. Odpis przeznaczony na każdy sekretariat z założenia powinien pokryć minimalną sumę kosztów wynikających z § 9 i dodatkowych kosztów działalności – zał. nr 2 do Uchwały.

§ 11. Baza techniczna sekretariatów.

1. Komputeryzacja struktury wewnętrznej sekretariatu (sekretariat, sekcje),
2. Łączność internetowa: połączenia internetowe pomiędzy sekretariatem i sekcjami.
3. Komputerowe bazy danych:
a) ewidencja organizacji zakładowych i międzyzakładowych należących do sekretariatu,
b) ewidencja delegatów na zebrania (kongres) delegatów struktury branżowej,
c) ewidencja członków statutowych władz struktury branżowej.

II. Sposób i okres dostosowania się regionów i krajowych  sekretariatów  branżowych do standardów.

§ 12. Regiony.

1. Okres całkowitego dostosowania działalności regionów do standardów określonych w niniejszej uchwale (dział: I, rozdział: regiony), upływa z końcem kadencji władz Związku 2002 – 2006.
2. Minimalna wielkość regionu na koniec bieżącej kadencji, tj. do końca 2001 roku nie może być mniejsza niż docelowa minimalna wielkość tego regionu – wyliczona zgodnie z postanowieniami § 7. – pomniejszona o 30% tej wielkości.
3. Wszystkie organizacje zakładowe i międzyzakładowe działające na terenie jednego powiatu muszą do końca bieżącej kadencji być zarejestrowane przez jeden region (Uch. KK nr 642/98 ze zm. Uch. KK nr 683/99).  

§ 13. Krajowe sekretariaty branżowe.

1. Okres całkowitego dostosowania działalności sekretariatów do standardów określonych w niniejszej uchwale (dział I, rozdział: krajowe sekretariaty branżowe) upływa z końcem kadencji władz Związku 2002 – 2006.
2. Do końca bieżącej kadencji należy określić docelową liczbę sekretariatów i spowodować (zmiana wielkości składki przekazywanej na działalność struktur branżowych), żeby sekretariaty realizowały co najmniej w 50% standardy przyjęte w Uchwale.

Załącznik nr 1. Wzór uchwały zarządu regionu dot. opiniowania projektów aktów prawnych wydawanych przez samorządy gmin i powiatów.

Zarząd regionu  NSZZ „Solidarność” określa sposób opiniowania projektów aktów prawnych wydawanych przez samorządy gmin i powiatów w związku z art.19 ustawy o związkach zawodowych.

§ 1
1. Zarząd regionu powołuje na terenie poszczególnych oddziałów  regionu rady tych oddziałów będące reprezentacją organizacji związkowych działających na terenie oddziałów. Rada oddziału zarządu regionu stanowi ciało doradcze dla zarządu regionu oraz jego oddziału.
2.  Sposób powołania (wyboru) rady oddziału zarządu regionu określa ZR w odrębnej uchwale.

§ 2
Zarząd regionu powołuje zespoły uprawnione do opiniowania w jego imieniu projektów aktów prawnych wydawanych przez samorządy (gminne i powiatu) w poszczególnych powiatach.
W skład zespołów wchodzą: kierownik (przewodniczący) oddziału  regionu, który jest jednocześnie przewodniczącym zespołu oraz inni członkowie zarządu regionu z terenu oddziału. Ponadto członkami zespołu mogą zostać inni członkowie Związku powołani przez zarząd regionu, np. członkowie rady oddziału zarządu regionu. 

§ 3
Zespoły wymienione w § 2 przed wydaniem opinii dotyczącej projektu aktu prawnego przygotowanego przez samorząd gminy lub powiatu mają obowiązek skonsultować jej treść z działającą na terenie tego powiatu radą oddziału zarządu regionu.

§ 4
W przypadku gdy opiniowany projekt aktu prawnego o którym mowa w § 3 dotyczy pracowników zakładu(ów) objętego działalnością organizacji NSZZ „Solidarność”, a organizacja ta nie ma swojego przedstawiciela w radzie oddziału ZR działającej w tym powiecie, zespół uprawniony do wydania tej opinii ma również obowiązek dokonać konsultacji z ww. organizacją (ami) zakładową (ymi) lub międzyzakładową (ymi). 

§ 5
W przypadku braku konsensusu przy przygotowywaniu opinii decyzję dotyczącą treści opinii podejmuje prezydium zarządu regionu.

Załącznik nr 2 – Oszacowanie wielkości wynikających z przyjętych standardów
W dokonanych oszacowaniach:
p – oznacza przeciętne wynagrodzenie w kraju w sektorze przedsiębiorstw brane z zyskiem
członkowie płacący składkę – członkowie Związku, od których część składki przekazuje się na potrzeby władz struktur wyższego rzędu
Łączna wysokość kosztów zatrudnienia bez narzutów – oznacza łączną kwotę wynagrodzeń w miesiącu bez jakichkolwiek narzutów (w tym na ZUS). Przy szacowaniu łącznej wysokości kosztów zatrudnienia z narzutami uwzględniono również koszty odpraw emerytalnych, nagród jubileuszowych itp.
Osoby zatrudnione w siedzibie regionu – osoby zatrudnione zgodnie z przyjętymi standardami przez zarząd regionu bez pracowników w oddziałach i sekcjach.

1. Oszacowanie kosztów wynagrodzeń zatrudnień w poszczególnych jednostkach

Jednostka Typ zatrudnienia Ilość etatów Łączna wysokość kosztów zatrudnienia bez narzutów z narzutami
region działacze
pracownicy merytoryczni

łącznie w siedzibie
regionu
 2
8,5


10,2  3,8 p
10,2 p


14,0 p 4,75 p
12,75 p


17,5 p
oddział regionu pracownicy 0,75 0,9 p 1,125 p
sekretariat krajowy działacze
pracownicy merytoryczni
łącznie wszyscy pracownicy 1,5
3,5

5,0 2,9 p
4,2 p

7,1 p 3,625 p
5,25 p

8,875 p
    
sekcja powyżej
3 000 członków pracownicy 0,5 0,6 p 0,75 p

2. Oszacowanie liczby członków w regionie niezbędnych, by z ich składek możliwe byłoby sfinansowanie zatrudnienia określonego standardami:
Przyjmujemy założenie, że przeciętnie członek płacący składkę zarabia 0,7 p miesięcznie
a) w siedzibie regionu 16 667
b) w oddziale regionu 1 071
Uwaga:
Liczby te otrzymuje się mnożąc łączny koszt zatrudnienia z narzutami przez 20 000/21 p
Wniosek:
Zakładając, że poniższej wielkości region powinien mieć co najmniej 7 oddziałów minimalny region spełniający standardy powinien mieć 24 164 członków (= 16 667 + 7 x 1 071) płacących składkę.