Przejdź do treści Wyszukiwarka

Co dalej z unijną dyrektywą ws. płacy minimalnej?

  • poniedziałek, 18 Listopada 2024
  • Zagranica
  • Autor: Admin


Co dalej z implementacją unijnej dyrektywy o płacy minimalnej? Już wiadomo, że nie uda się jej wdrożyć w przewidzianym czasie. Sprawdziły się zatem obawy „Solidarności” o możliwości niedotrzymania terminu wdrożenia dyrektywy wyrażane przez przewodniczącego Komisji Krajowej Piotra Dudę.

|
Unijna dyrektywa o płacy minimalnej

Termin wdrożenia unijnej dyrektywy dotyczącej płacy minimalnej mija 15 listopada. Tymczasem projekt nadal nie jest gotowy i nie wiadomo, kiedy ujrzy światło dzienne. „Solidarność” alarmowała w tej sprawie już na początku miesiąca.

Pan przewodniczący Piotr Duda 5 listopada wystosował pismo do pani minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk i tam wskazał, że jesteśmy zaniepokojeni tym, że będzie opóźnienie we wdrażaniu dyrektywy w sprawie adekwatnej płacy minimalnej

– wskazuje w rozmowie z portalem Tysol.pl Katarzyna Zimmer – Drabczyk, kierownik Biura Eksperckiego Dialogu i Polityki Społecznej Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” .

Reklama

Mieliśmy już jakby w tym momencie właściwie pewność, że ona nie zostanie wdrożona do 15 listopada, z tego względu, że że wtedy jeszcze te projekty ustaw, nawet nie były, te nowe projekty ustaw nie były umieszczone na stronach Rządowego Centrum Legislacyjnego

– dodaje.

W opinii przedstawicieli „Solidarności” unijna dyrektywa to bardzo istotny krok w kierunku wzmocnienia ochrony praw pracowniczych w krajach europejskich, w tym w Polsce.

Jest to szczególnie istotne ze względu na to, że Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Europie, jeśli chodzi o zasięg rokowań zbiorowych, wynosi w naszym kraju jedynie 13%. A właśnie artykuł czwarty dyrektywy, o której mówimy, dotyczy efektywnej promocji układów zbiorowych pracy

– wskazuje Katarzyna Zimmer – Drabczyk.

Czekamy na wyjaśnienia strony rządowej

Reprezentanci „Solidarności” wielokrotnie wyjaśniali kolejnym polskim rządom, że należy powstrzymać regres w aspekcie praktyk układów zbiorowych pracy. Zaznaczali również, iż jest to jeden z kamieni milowych KPO. Strona rządowa nie odniosła się jednak w żaden sposób do kwestii, w jaki sposób zostanie ustalony zawarty w unijnej dyrektywie plan działania na rzecz osiągnięcia kryterium 80% zasięgu układów zbiorowych pracy.

Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu i ustawa o układach zbiorowych pracy były przedmiotami dyskusji w zespołach Rady Dialogu Społecznego i były przez nas opiniowane. Natomiast ostateczne projekty, które znalazły się na RCL-u, po przedstawieniu naszych uwag, nie zostały nam ponownie przedstawione do zaopiniowania. W tej chwili jesteśmy w trakcie analizy, na ile te projekty spełniły nasze oczekiwania i uwzględniają nasze uwagi. Pierwszym tematem proponowanego porządku obrad plenarnego posiedzenia Rady Dialogu Społecznego, której przewodniczy Solidarność będzie właśnie informacja ze strony rządu na temat implementacji dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz dyskusja na ten temat. Liczymy więc, że dowiemy się bezpośrednio od strony rządowej, dlaczego ten sposób konsultacji był taki, a nie inny i jaki jest stan faktyczny co do przyjęcia tych projektów i aktów prawnych przez Radę Ministrów

Reklama

– puentuje Katarzyna Zimmer – Drabczyk.

Dyrektywa unijna o płacy minimalnej musi zostać wprowadzona jesienią 2024 roku – mówiła w czerwcu szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Unijne regulacje dotyczące adekwatnych wynagrodzeń minimalnych zobowiązują państwa członkowskie do dokonywania oceny adekwatności minimalnego wynagrodzenia i wdrożenia przepisów Dyrektywy w listopadzie 2024 roku.

Przedmiotowa dyrektywa UE przewiduje, że państwa członkowskie (w tym Polska), w których obowiązują ustawowe wynagrodzenia minimalne, ustanawiają niezbędne procedury ustalania i aktualizowania ustawowych wynagrodzeń minimalnych. Dyrektywa zakłada m.in., że podstawą ustalania lub aktualizacji ustawowych wynagrodzeń minimalnych są cztery obligatoryjne elementy kryteriów (tj.: siła nabywcza ustawowych wynagrodzeń minimalnych z uwzględnieniem kosztów utrzymania, ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład, stopa wzrostu wynagrodzeń oraz długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany).
 

źródło: tysol.pl