Grupa kierowców z Gruzji i Uzbekistanu zatrudnionych (na podstawie umów zlecenia) przez polskie podmioty LUKMAZ, AGMEZ oraz IMPERIA zaprzestali pracy. Przyczyna są zaległości w wypłacie wynagrodzeń i brak przejrzystości co do zasad wynagradzania. Brak także dokumentów płacowych pracowników.
Wsparcie dla grupy kierowców z Gruzji i Uzbekistanu zapewnia niemiecka Faire Mobilität oraz holenderska fundacja Roade Transport Due Diligence (RTDD), która współpracuje z holenderskim związkiem zawodowym FNV oraz ITF (International Transport Federation).
Jak wskazuje Edwin Atema reprezentujący RTDD zwrócono się do firmy SENNDER, dla której polscy podwykonawcy wykonywali zlecenia. W piśmie wskazano, że polskie firmy odmawiają przedstawienia dokumentów płacowych kierowców oraz znacznie zalegają z wypłata wynagrodzenia.
Więcej informacji dotyczącej rozwoju sytuacji można znaleźć na profilu FB – https://www.facebook.com/edwin.atema
Zdarzenia takie jak opisane powyżej pokazują jak zdesperowani są kierowcy spoza Unii, gdy drastycznie łamane są ich prawa pracownicze. Jednoznacznie widać jak nieuporządkowany jest rynek przewozów w UE i jak często naruszane są przepisy- komentuje Barbara Surdykowska z Biura Eksperckiego NSZZ Solidarność.
Równocześnie pokazuje, że związki zawodowe muszą zwiększyć pracę nad zorganizowaniem i reprezentowaniem kierowców spoza UE- dodaje ekspertka.
Notka na podstawie: https://www.facebook.com/edwin.atema, https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-kierowcy-polskiej-firmy-protestuja-w-europie-bez-wyplat-od-d,nId,6697399 , https://trans.info/pl/protest-kierowcow-polskiej-firmy-ofni-334567
bs