Przejdź do treści Wyszukiwarka

W oczekiwaniu na plan wdrażania Filaru!

  • czwartek, 04 Lutego 2021
  • Zagranica
  • Autor: Admin


fot.pixabay.com

Komisja Europejska opublikuje 3 marca 2021 r. plan działań na rzecz wdrażania Europejskiego filaru praw socjalnych. W lutym prowadzone będą finalne konsultacje z europejskimi partnerami społecznymi i państwami członkowskimi.

Europejska Konfederacja Związków Zawodowych zaprezentowała już podsumowanie swoich odpowiedzi przedstawionych w procesie konsultacji publicznych Komisji: „Wyraź swoją opinię w sprawie wzmacniania Europy społecznej”. EKZZ podkreśla generalną zasadę, że ruch związkowy oczekuje ambitnego planu działania w celu wdrożenia Europejskiego filaru praw socjalnych, który powinien zawierać zobowiązania polityczne wysokiego szczebla zmierzające do pozytywnej konwergencji, która ma zostać osiągnięta poprzez ustalenie odpowiednich wskaźników i skuteczny monitoring. Filar musi wspierać Zielony Ład i popierać cyfrową transformację skoncentrowaną na człowieku tak aby procesy te przynosiły korzyści wszystkim pracownikom i odpowiednią chronią tych, którzy są zmuszani do zmiany pracy. Do wdrażania Europejskiego filaru praw socjalnych powinien być wykorzystane nowe narzędzie odbudowy popandemicznej rekonstrukcji gospodarki – a więc Instrument na rzecz odbudowy i odporności (RRF). Szczegółowe informacje na temat wizji EKZZ wdrożenia filaru można znaleźć pod adresem – https://est1.etuc.org/ . Zachęcamy do analizy tych materiałów.

– Plan zostanie przyjęty przez Radę podczas Trójstronnego Szczytu Społecznego w Porto 7 maja 2021 r., a więc luty i marzec to kluczowe miesiące lobbowania za silnym i wielopłaszczyznowym planem wdrożenia Filaru – wskazuje Sławomir Adamczyk, członek Komitetu Dialogu Społecznego UE. – Komisarz Schmit na wczorajszym spotkaniu z naszym komitetem podkreślał, że Komisja jest zdeterminowana by działania wdrożeniowe prowadziły do zasadniczego wzmocnienia społecznego wymiaru integracji w okresie popandemicznym – dodaje ekspert.

EKZZ wskazuje między innymi na 12 sztandarowych inicjatyw niezbędnych do wdrożenia Filaru.

I. Przyjęcie dyrektywy w sprawie przejrzystości wynagrodzeń ze względu na płeć – równe wynagrodzenie za taką samą pracę i pracę tej samej wartości- przejrzystość płac.

II. Przyspieszenie przyjęcia dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej po dokonaniu w niej niezbędnych poprawek.

III. Inicjatywa ustawodawcza mająca na celu wzmocnienie praw pracowników prekaryjnych, niestandardowych i osób samozatrudnionych. W szczególności osoby zatrudnione w nowych formach pracy oraz poprzez platformy cyfrowe muszą mieć zagwarantowane prawo do organizowania się i zawierania układów zbiorowych pracy niezależnie od podstawy zatrudnienia.

IV. Poprawa dyrektywy w sprawie czynników biologicznych, aby była bardziej dostosowana do wyzwań w obliczu pandemii i wprowadzenie nowych dyrektyw UE w sprawie zagrożeń psychospołecznych i zaburzeń mięśniowo-szkieletowych.

V. Opracowanie wspólnego podejścia do aktywnych polityk rynku pracy, w oparciu o doświadczenia SURE i projektowanie stałych stabilizatorów / mechanizmów reasekuracji unijnych wydatków rządowych na zatrudnienie, ochrona socjalna i zasiłki dla bezrobotnych.

VI. Inicjatywa ustawodawcza mająca na celu wprowadzenie prawa do szkoleń i uprawnień szkoleniowych oraz prawa do uczciwego i równego traktowania w dostępie do szkoleń dla wszystkich pracowników niezależnie od ich statusu zatrudnienia.

VII. Dyrektywa w sprawie należytej staranności w zakresie praw człowieka i odpowiedzialnego prowadzenia biznesu, z naciskiem na poszanowanie, promowanie i egzekwowanie praw człowieka przez przedsiębiorstwa.

VIII. Inicjatywa ustawodawcza dotycząca informacji, konsultacji i udziału pracowników, w tym prawnie wiążące minimalne standardy dotyczące zaangażowania pracowników w transnarodowe procesy restrukturyzacyjne.

IX. Przyjęcie czwartej aktualizacji dyrektywy w sprawie czynników rakotwórczych i mutagenów, przy rozszerzeniu jej zakresu na substancje toksyczne dla rozrodczości i niebezpieczne produkty lecznicze.

X. Inicjatywa ustawodawcza w sprawie wspólnych standardów UE w zakresie systemów dochodów minimalnych oraz pełne i właściwe wykonanie Zalecenia Rady w sprawie dostępu do ochrony socjalnej.

XI. Wniosek ustawodawczy/dyrektywa w sprawie prawa do odłączenia się (prawo do bycia offline), ze szczególnym uwzględnieniem jego egzekwowania.

XII. Inicjatywy mające na celu wzmocnienie dialogu społecznego, rokowań zbiorowych i zaangażowania związków zawodowych w dialog instytucjonalny, w tym zarządzanie gospodarcze i Semestr europejski, zarówno na szczeblu UE, na szczeblu krajowym i sektorowym.

– Z polskiej perspektywy niepokojące jest to, że dotychczas w Radzie Dialogu Społecznego nie rozpoczęto merytorycznych debat, jakie kroki są potrzebne, aby naszą legislację i praktykę zbliżyć do realizacji postanowień zapisanych w Filarze -komentuje Barbara Surdykowska z Biura Eksperckiego KK NSZZ Solidarność. – Podjęcie takiej dyskusji jest tym bardziej pilne, że zapewne będziemy mieli do czynienia ze zróżnicowanymi opiniami związków zawodowych, organizacji pracodawców i strony rządowej, co do zakresu działań wdrożeniowych –dodaje ekspertka.

bs