Przejdź do treści Wyszukiwarka

Układ zbiorowy pracy dla jednostek budżetowych m.st. Warszawy

  • piątek, 28 Marca 2025
  • Regiony
  • Autor: Admin

fot. NSZZ Solidarność


Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy dla pracowników zatrudnionych w jednostkach budżetowych m.st. Warszawy Gospodarujących Lokalowym Zasobem m.st. Warszawy oraz powierzonym zasobem nieruchomości m.st. Warszawy.


Układ został zawarty na czas nieokreślony w 2008 r. i obowiązuje na terenie m.st. Warszawy. Układ obejmuje pracowników zatrudnionych w zakładach gospodarowania nieruchomościami m.st. Warszawy.

Z układu wynika, że podstawową formą zatrudnienia pracownika jest umowa o pracę. Pracowników jednak zatrudnia się zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych. Na poziomie gminy status pracowników samorządowych uzyskują również osoby zatrudnione w gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych jednostkach budżetowych. W myśl art. 11 ustawy z 27.08.2009 r. o finansach publicznych jednostką budżetową jest taka jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Z kolei przez zakład budżetowy należy rozumieć taką jednostkę organizacyjną sektora finansów publicznych, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania, a koszty swojej działalności pokrywa, co do zasady, z przychodów własnych (art. 15 u.f.p.). Jako przykład takich jednostek można wskazać: zakłady gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, zakłady wodociągów i kanalizacji, ośrodki sportu i rekreacji, zarząd cmentarzy czy biura geodezji i terenów rolnych (Zob. M. Wujczyk, Komentarz do art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych, w: Pracownicy samorządowi. Wynagradzanie pracowników samorządowych. Komentarz, red. K. W. Baran, Warszawa 2023).

Pracodawca samorządowy może zawrzeć zarówno układ zakładowy, jak i ponadzakładowy. Stroną układu zakładowego jest pracodawca samorządowy i zakładowa organizacja związkowa. Na podstawie art. 24114 § 1 pkt 2 k.p. ponadzakładowy układ zbiorowy pracy zawiera ze strony pracodawców właściwy statutowo organ organizacji pracodawców – w imieniu zrzeszonych w tej organizacji pracodawców. W sferze publicznej układ ponadzakładowy może być zawarty przez inny podmiot niż organizacja pracodawców. W związku z tym, że państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne nie były zrzeszone w organizacjach pracodawców ustawa z 9.11.2000 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 107, poz. 1127) w art. 9 wprowadziła rozwiązanie przejściowe. Przepis przewiduje, że do czasu zrzeszenia się jednostek sfery budżetowej w organizacjach pracodawców, ponadzakładowy układ zbiorowy pracy ze strony pracodawców zawiera w imieniu pracodawców zatrudniających pracowników państwowych jednostek sfery budżetowej – właściwy minister lub centralny organ administracji rządowej, a w imieniu pracodawców zatrudniających pracowników samorządowych jednostek sfery budżetowej – odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa oraz przewodniczący zarządu związku międzygminnego lub powiatowego. Następnie ustawą z 14.11.2003 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 213, poz. 2081) w art. 10 pkt 1 przewidziano, że do 31.12.2008 r. wskazane podmioty zawierają ponadzakładowy układ zbiorowy pracy ze strony pracodawców. Rozwiązanie to miało jednak dotyczyć jednostek sfery budżetowej niezrzeszonych w organizacji pracodawców. Wobec tego, że państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne nie zostały zrzeszone w organizacjach pracodawców i nie ma widoków na ich zrzeszenie się w tych organizacjach, obecnie rozwiązanie powyższe obowiązuje bezterminowo (Zob. A. Reda-Ciszewska, 5.3. Uprawnienia pracownika samorządowego z zakresu zbiorowego prawa pracy [w:] A. Reda-Ciszewska, P. Czarnecki, B. Surdykowska, Zatrudnianie pracowników samorządowych, Warszawa 2020.

Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy dla pracowników Zakładów Gospodarowania Nieruchomościami dla m.st. Warszawy doprecyzowuje uregulowanie ustawy o pracownikach samorządowych oraz rozporządzenia płacowego w zakresie uprawnień płacowych. Wiele uprawnień wynika z przepisów powszechnie obowiązujących odnoszących się do pracowników samorządowych, jednak układ spełnia w tym zakresie rolę uzupełniającą. Ustawa o pracownikach samorządowych przewiduje prawo do nagrody jubileuszowej, dodatek stażowy czy też odprawę emerytalno-rentową w wyższej wysokości niż wynika to z kodeksu pracy. Pracownicy samorządowi mają również prawo do dodatkowe wynagrodzenia rocznego tzw. trzynastki.

Układ jednak doprecyzowuje, że strony postanowiły, że do końca pierwszego kwartału danego roku planowany fundusz wynagrodzeń podlega corocznej waloryzacji, która jest dokonywana w oparciu o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych za rok poprzedni ogłaszany przez Prezesa GUS. W układzie przewiduje się w ramach uprawnień płacowych prawo do premii oraz dodatku funkcyjnego. W każdym roku budżetowym pracodawca w ramach środków przeznaczonych na wynagrodzenia pracowników tworzy fundusz przeznaczony na premie uznaniowe w wysokości 10% planowanych na dany rok środków na wynagrodzenia zasadnicze i dodatki funkcyjne z przeznaczeniem na wypłatę premii dla pracowników. Premia ma charakter uznaniowy i nie może przekraczać 45% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego przysługującego pracownikowi.

Układ  doprecyzowuje wysokość odpraw emerytalno-rentowych tzn. pracownikowi przysługuje odprawa emerytalno-rentowa w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia  po przepracowaniu mniej niż 10 lat, dwumiesięcznego wynagrodzenia– po przepracowaniu 10 lat, po przepracowaniu 15 lat,  a  sześciomiesięcznego wynagrodzenia po przepracowaniu 20 lat.

Układ w sposób korzystniejszy niż przepisy powszechnie obowiązujące  reguluje wysokość wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy. Pracownicy mają prawo do wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy w wysokości 89,5 % wynagrodzenia.

Układ w sposób korzystniejszy reguluje prawo do urlopu okolicznościowego niż przepisy prawa pracy (w wyższym 3 dniowym wymiarze). Ponadto, przewiduje prawo do 30 minutowej przerwy w pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

W układzie strony postanowiły, że przekształcenia organizacyjne oraz restrukturyzacje zatrudnienia dokonywane są w jednostkach budżetowych przeprowadza pracodawca w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi.

W układzie zostały uregulowane zasady współpracy pracodawcy ze związkami zawodowymi. Pracodawca jest obowiązany przekazywać związkom informacje niezbędne do prowadzenia działalności związkowej a także udostępniać nieodpłatnie pomieszczania przeznaczone na działalność związkową.

Z układu wynika, że strony regularnie dokonują przeglądu jego treści.  W przypadku rozbieżności co do interpretacji poszczególnych postanowień układy strony dokonują niezwłocznie wspólnej interpretacji.

O układzie opowiedziała pani Kamila Szelągowska Przewodnicząca OM nr 1263 NSZZ „Solidarność oraz  Przewodnicząca MKK nr 3 NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze

arc

#FunduszeUE