25 marca 2025r. w siedzibie Region Wielkopolska NSZZ „Solidarność” odbyła się konferencja dotycząca sytuacji panującej w Porcie Ławica, spraw kadrowo-płacowych oraz socjalno-bytowych pracowników. Związki Zawodowe są w Sporze zbiorowym z Zarządem Portu. Sytuacja ciągnie się od listopada roku 2024 i może mieć ogromne znaczenie na płynną obsługę pasażerów w zbliżającym się wielkimi krokami „wysokim sezonie” podróżniczym.
W związku z doprowadzeniem przez ostatnie lata przez Zarząd Portu Lotniczego Poznań Ławica do sytuacji, w której warunki wynagradzania pracowników uległy pogorszeniu, w wielu przypadkach spadając do poziomu pensji minimalnej ustalanej przez Rząd, działające w Porcie organizacje związkowe: NSZZ „Solidarność” oraz Porozumienie 2014” w dniu 18 listopada 2024 r. rozpoczęły procedurę sporu zbiorowego przedstawiając cztery postulaty dotyczące wzrostu wynagrodzeń.
Po wstępnych rozmowach prowadzonych w grudniu 2024 r., aktualnie przedmiotem negocjacji z udziałem mediatora są dwa postulaty:
Wzrost wynagrodzenia zasadniczego o 1.500 zł miesięcznie (tysiąc pięćset złotych) od 1 stycznia 2025 r.
Zobowiązanie, że w kolejnych latach od 2026 r. Pracodawca będzie dążył do tego, aby każdoroczny wzrost wynagrodzeń zasadniczych nie był niższy od średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych (inflacja) w poprzednim roku kalendarzowym zwiększonego o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.
Jako pracownicy Spółki, członkowie związków zawodowych, pragniemy przedstawić uzasadnienie zgłoszonych żądań, a zarazem odpowiedź na retorykę obecnie przedstawianą przez Zarząd Portu Lotniczego Poznań – Ławica.
Strona związkowa wskazuje, że wysokość wynagrodzeń zasadniczych, które są najważniejszymi składnikami wynagrodzeń dla pracowników jest niższa od poziomu tych wynagrodzeń na lokalnym rynku pracy. Jest to przede wszystkim konsekwencją niskich podwyżek wynagrodzeń lub wręcz braku podwyżek w ogóle w stosunku do otoczenia rynkowego w latach 2021-2023. Sprawiło to, że suma podwyżek z ostatnich lat jest poniżej poziomu inflacji za ten sam okres. To oznacza nic innego jak to, że względem rosnących cen towarów i usług możemy pozwolić sobie na coraz mniej – moc nabywcza naszych wypłat maleje. Zmusza to wielu pracowników do podejmowania dodatkowej pracy w innych firmach. Cierpią na tym nasze rodziny, dzieci mając rzadziej rodziców w domu. Kwota 1500 zł brutto będzie w stanie w dużej mierze zniwelować negatywne skutki inflacji z ostatnich lat.
Dodatkowo, relatywnie niski poziom wynagrodzeń zasadniczych wpływa negatywnie na atrakcyjność Spółki jako pracodawcy, co potwierdzają wakaty na stanowiskach w poszczególnych grupach zawodowych. Fakt, że ogólny poziom wynagrodzenia jest zbliżony do tzw. „średniej krajowej” jest przede wszystkim związany z dodatkami do wynagrodzenia, które są uzależnione od ilości pracy, również w godzinach nadliczbowych. Wiąże się to jednak ze zwiększonym nakładem pracy ze strony pracowników, co wywołuje zmęczenie oraz zmniejsza bezpieczeństwo i efektywność pracy.
Porównywanie zarobków pracowników naszego Lotniska ze średnią krajową i próba udowodnienia, że nie jest tak źle jest o tyle chybiona, że instytucja portu lotniczego rządzi się innymi prawami. Zdecydowana większość pracowników na Lotnisku ma bardzo dużą odpowiedzialność związaną z bezpieczeństwem wykonywanych operacji lotniczych. Ilość wymagań, certyfikatów i uprawnień jest bardzo duża. Świetnie pokazuje to proces szkolenia i wdrażania nowych pracowników, który często trwa bardzo długo ze szkodą dla Spółki. Niejednokrotnie obserwowaliśmy jak pozwolono odejść pracownikowi z doświadczeniem a w jego miejsce zatrudniano kogoś bez doświadczenia, ale za podobną lub wyższą kwotę wynagrodzenia – rynek pracy udowodnił, że nie ma wystarczającej ilości chętnych do pracy na Lotnisku.
W ostatnich dniach Zarząd Spółki podał do wiadomości publicznej 5 punktów twierdząc, że podjął już działania w celu poprawy sytuacji finansowej swoich pracowników. Każdy z tych punktów wymaga komentarza, ponieważ niestety przekłamują one obecną sytuację pracowników:
a. Jednorazowa nagroda w grudniu 2024 r. – 7000 PLN
Wyżej wymieniona nagroda składa się z dwóch części. 2 tys. zł to świadczenie świąteczne, które Spółka w różnych kwotach co roku wypłacała pracownikom – jest to standard. Pozostała kwota 5 tys. zł była jednym z postulatów związków zawodowych, czyli nie była to kwestia dobrej woli Zarządu względem pracowników. Pierwotna proponowana przez Zarząd kwota była dużo niższa i negocjacje jej wysokości trwały od września 2024 r. Dodatkowo, było to swoiste „zadośćuczynienie” za wprowadzenie nas w błąd podczas negocjacji podwyżek wynagrodzeń na rok 2024 r. Podanie zaniżonych wyników finansowych spółki spowodowało gorszą pozycję negocjacyjną związków zawodowych i było „nie fair” względem reprezentowanych przez nas pracowników.
b. 30% wzrost dodatków dla pracowników operacyjnych od stycznia 2025
Pragniemy zwrócić uwagę, że podwyżce uległa tylko część dodatków w Spółce. Większość z tych dodatków jest obwarowana szeregiem wymogów, zwłaszcza uzależnionymi od braku absencji chorobowej. Innymi słowy, wzięcie zwolnienia L4 powoduje utratę całego dodatku lub jego znaczącej części. Cały mechanizm został tak skonstruowany, że ww. dodatki stanowią realnie dużą część całkowitego wynagrodzenia. Z żalem stwierdzamy, że obecny system premiowy doprowadził już do to tego, że chcąc osiągać dobre wynagrodzenie pracownicy stawiają się do pracy pomimo złego stanu zdrowia. Znamy już przypadki, że pracownicy musieli przerywać pracę i udać się do szpitala.
c. Finansowanie prywatnej opieki zdrowotnej i profilaktyki nowotworowej od 2025
Jesteśmy zdumieni umieszczeniem tego argumentu ze strony Pracodawcy, skoro nie wszedł on jeszcze w życie. Nie jest też znana dokładna data, od kiedy program będzie obowiązywał. Przez opieszałość Zarządu poprzednie ubezpieczenie wygasło z końcem lutego 2025 r., a nowego nadal nie ma. Pozostawiło to część pracowników nieubezpieczonych co jest sytuacją skandaliczną. Obecnie w dużych zakładach pracy, jakim niewątpliwie jest nasza Spółka, pakiety medyczne są już standardem. Pod tym kątem lotnisko staje się na rynku pracy słabszym pracodawcą.
d.10% podwyżka wynagrodzeń w 2024 r.
Owszem, ale przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w całym 2024 r. wzrosło w porównaniu z 2023 r. o 11,1% czyli podwyżka o 10% znów była poniżej trendu rynkowego. Ponadto, to nie zrekompensowało utraty mocy nabywczej wynagrodzeń w latach poprzednich. Większa podwyżka w jednym roku nie jest w stanie nadgonić straconych lat.
f. Uczestnictwo w PPE – składka w wysokości 4% wynagrodzenia w pełni finansowana przez Spółkę
Program ten jest wdrożony w spółce od bardzo dawana, nie jest to nic nowego. Dotyczy on naszej przyszłości, a nie obecnej sytuacji pracowników. Dodatkowo podczas wprowadzania programu Pracodawca nie zadbał o odpowiednie poinformowanie pracowników i część osób nie była objęta tym programem.
Tymczasem Zarząd Spółki wielokrotnie składał obietnice, że wypracowanymi zyskami będzie się dzielił z pracownikami i rekompensował straty poniesione przez wypłacane „odszkodowania hałasowe” i pandemię z 2020 roku. Obecnie mamy trzeci rok z rzędu dużego przyrostu pasażerów i operacji lotniczych. Zarząd spółki już od dawna chwali się w mediach rekordowymi wynikami. Obecnie lotnisko z końcem marca wejdzie w sezon letni, który będzie kolejnym rekordowym okresem – wynika to z ilości połączeń jakie są dostępne w sprzedaży.
Reasumując organizacje związkowe uważają, że rekordowy wynik finansowy Spółki w 2024 r. (oraz planowany wynik na rok 2025 r.) powinien być podstawą do przeznaczenia odpowiednich środków na wzrost wynagrodzeń w celu zbudowania stabilnego zespołu pracowników o wysokich kompetencjach, który zapewni wykonywanie zadań Spółki na odpowiednim poziomie oraz pozwoli na jej dalszy rozwój w kolejnych latach. Konieczne w tym zakresie jest nie tylko pozyskiwanie nowych pracowników, ale również znaczne podwyższenie wynagrodzeń zasadniczych osób z dłuższym stażem w Spółce.
www.solidarnosc.poznan.pl