7 marca 2025 r. przypada Dzień Doceniania Pracownika. Co zrobił Twój pracodawca, żeby Ci docenić? Prawie 80 proc. ankietowanych przyznaje, że pracowałoby bardziej produktywnie, gdyby częściej otrzymywało uznanie za swoją pracę.
Początków Dnia Doceniania Pracowników, który pojawił się po raz pierwszy w 1995 r., można się upatrywać w odpowiedzi na Dzień Szefa, podczas którego przypomniano pracownikom, jak ważne jest szanowanie i docenianie wszystkiego, co ich szef dla nich zrobił. Choć Dzień Szefa powstał w 1958 r., minęło prawie 40 lat, zanim ustanowiono dzień, w którym docenia się wszelkiego rodzaju pracowników. A przecież, gdyby nie było pracowników – nie byłoby też szefa.
W połowie lat 90. Dyskusję na temat zależności szef-pracownik podjął członek zarządu-założyciel Recognition Professionals International, Bob Nelson. Zwrócił on uwagę, że pracodawcy często nie doceniają tego, co robią dla nich pracownicy. Nie ma znaczenia, czy pracownicy pracują w zakładzie produkcyjnym, magazynie, odbierają telefony przez cały dzień, czy zajmują się rozliczeniami i reklamacjami klientów, firma nie mogłaby bez nich funkcjonować. Jest takie stare powiedzenie: „Biuro może działać bez szefa przez jeden dzień, ale nie bez recepcjonisty”, które wyraźnie przypomina, czym zajmują się pracownicy i jak ważni mogą być dla każdej firmy.
Co szef może zrobić dla swojego pracownika?
Stwórz poczucie podmiotowości – to koncepcja, która zakłada traktowanie pracowników jako aktywnych uczestników w życiu organizacji posiadających własne cele, potrzeby i wartości. To uwzględnianie indywidualnych perspektyw, umiejętności oraz wkładu każdego pracownika w procesy firmy, nawet te decyzyjne i organizacyjne.
Poznaj kadrę i personalizuj przekaz – jakość doceniania pracowników to kluczowy czynnik w budowaniu pozytywnej atmosfery w miejscu pracy oraz w motywowaniu zespołu do osiągania wyznaczonych celów. Ważne jest, aby docenianie nie było powierzchownym gestem, ale przede wszystkim autentycznym wyrazem uznania za wysiłek i zaangażowanie każdego pracownika.
Doceniaj regularnie -badania firmy Nectar podają, że 98% pracowników codziennie otrzymujących uznanie czuje się docenionych przez swojego pracodawcę. W przypadku pracowników docenianych raz w roku jedynie 37%. Ta ogromna różnica świadczy o sile codziennych gestów uznania i wdzięczności w relacjach pracownik – pracodawca. Badania wskazują, że 71% pracowników byłoby mniej skłonnych do odejścia z firmy, gdyby byli częściej doceniani – mówi ekspert. Nawet najmniejsze gesty docenienia mogą mieć ogromny wpływ na motywację i zaangażowanie pracowników. To może przełożyć się na wydajność całego zespołu oraz poziom satysfakcji z pracy. Dlatego warto znaleźć czas, by regularnie wyrażać uznanie za wysiłek i zaangażowanie pracowników. To inwestycja w atmosferę pracy i stabilność zespołu.
Doceniaj konkretnie – w procesie doceniania pracownika kluczową zasadą jest, aby być konkretnym i precyzyjnym. Zamiast używać ogólników, warto skupić się na konkretnych działaniach i osiągnięciach, które zasługują na uznanie. Konkretność w docenianiu pracowników pozwala na klarowność i zrozumienie. Pracownicy dokładnie wiedzą, za co są doceniani, co jest motywujące i buduje zaangażowanie w wykonywaną pracę.
źródło: infor.pl, solidarnosclublin.pl