W poprzedniej notce przedstawiliśmy informacje w jaki sposób ewoluowały przepisy (dyrektywa NFRD) dotyczące raportowania niefinansowego oraz na jakiej podstawie przedstawiciele pracowników, a tym samym organizacje związkowe „Solidarności”, są upoważnione do brania udziału w procedurze tworzenia raportu o stanie realizacji w przedsiębiorstwie polityki zrównoważonego rozwoju (dyrektywa CSRD). W niniejszym artykule wskażemy w jaki sposób przepisy zawarte w dyrektywie CSRD poszerzają dotychczas obowiązujące regulacje wynikające z NFRD.
W porównaniu do dotychczas obowiązującej dyrektywy NFRD dyrektywa CSRD wprowadza bardziej szczegółowe wymogi sprawozdawcze i zwiększa liczbę podlegających jej podmiotów. Głównym celem dyrektywy CSRD jest wprowadzenie jednolitych zasad dotyczących raportowania oraz zwiększenie świadomości przedsiębiorstw co do wpływu prowadzonej działalności na m.in. środowisko i społeczeństwo.
Dyrektywa CSRD przewiduje m.in. obowiązek przygotowania raportu zgodnie z jednolitymi unijnymi standardami raportowania zagadnień zrównoważonego rozwoju ESRS (European Sustainability Reporting Standards) oraz przedstawienia informacji w ustrukturyzowanym formacie elektronicznym – co ułatwi prezentowanie i porównywanie ujawnianych danych;
Informacje te powinny być tak zaprezentowane, aby czytelnik mógł na ich podstawie ocenić rozwój jednostki, jej wyniki oraz sytuację. Co ważne, informacje zawarte w oświadczeniu powinny pozwolić ocenić wpływ działalności jednostki m.in. na społeczności lokalne, pracowników i środowisko naturalne. Dla porządku przypomnijmy, że Polski Ustawodawca jest spóźniony z wdrożeniem Dyrektywy. Proces legislacyjny toczy się w Parlamencie (druk Senatu 885 z dnia 4 grudnia). W chwili obecnej możemy mówić o projekcie „Ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym” z dnia 21 listopada 2024 r. Do tego dokumentu będą odnosiły się dalsze uwagi.
„To od czego należy rozpocząć to analiza pojęcia „zrównoważony rozwój” – wskazuje Barbara Surdykowska z Biura Eksperckiego KK NSZZ Solidarność – Pojęcie zrównoważony rozwój odwołuje się do trzech wymiarów: wymiaru społecznego, wymiaru środowiskowego oraz wymiaru realizacji praw człowieka. Oczywiście wymiar społeczny będzie kluczowy z punku widzenia związków zawodowych.”
W Polsce, w ramach implementacji Dyrektywy, Ustawodawca wprowadza nowy rozdział (Rozdział 6c) do Ustawy o rachunkowości. W załączniku do artykułu można znaleźć jego pełne brzmienie, natomiast Czytelnicy, którzy wolą skoncentrować na kluczowych kwestiach z punktu widzenia spraw pracowniczych, mogą odnotować, że najistotniejsze zapisy z tego obszaru zostały zawarte w: pkt 1 e) i f); pkt 4; pkt 6 a), b) i c). Wskazują one na konieczność uwzględnienia interesów pracowników jako strony zainteresowanej w realizowaniu przez przedsiębiorstwo zasad polityki zrównoważonego rozwoju.
Szerzej napiszemy o tym w kolejnej odsłonie cyklu, która będzie również poświęcona analizie dokumentu o Europejskim Standardzie Sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS). Jak wspomniano powyżej, wedle reguł w nim zawartych, przedsiębiorstwo będzie zobowiązane do przygotowania raportu, który – w zakresie spraw pracowniczych – będzie mógł być konsultowany przez organizację związkową.
bs, pp