Na posiedzeniu 21 listopada br. Sejm uchwalił ustawę o Radzie Fiskalnej. Teraz trwają prace w Senacie. NSZZ „Solidarność” na każdym etapie prac parlamentarnych zgłasza poprawki, które gwarantują zachowanie kompetencji Rady Dialogu Społecznego w procesie opiniowania budżetu państwa. Jedna z nich, gwarantująca tryb opiniowania przez Radę Dialogu Społecznego wieloletnich założeń makroekonomicznych, została uwzględniona w ustawie.
„Podstawę do dalszego działania – już teraz w Senacie, daje opinia Prezydium KK oraz wspólne stanowisko strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego” – podkreśla Katarzyna Zimmer-Drabczyk, kierownik Biura Eksperckiego, Dialogu i Polityki Społecznej Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”.
Partnerzy społeczni jednoznacznie wskazują, ze powołanie Rady Fiskalnej nie może ograniczyć kompetencji Rady Dialogu Społecznego oraz roli konsultacji społecznych w procesie zarządzania finansami publicznymi, w tym budżetem państwa. Ważnym elementem nowego zarzadzania gospodarczego jest średniookresowy plan budżetowo-strukturalny, którego konsultacji domagamy się wraz z przyjęciem określonego trybu opiniowania w ustawie o Radzie Dialogu Społecznego.
Nie wyobrażam sobie, ze wieloletni dorobek (np. ustawowe zapisy gwarantujące partnerom społecznym opiniowanie założeń makroekonomicznych) w zakresie włączenia partnerów społecznych w proces uchwalania budżetu zostanie uszczuplony. Tym bardziej, że nowe procedury zarządzania gospodarczego takiej sytuacji nie przewidują, a wręcz podkreślają rolę dialogu społecznego w tym procesie.
W dniu 3 grudnia Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zdecydowała o przerwaniu rozpatrywania ustawy o Radzie Fiskalnej i powróceniu do prac nad nią 18 grudnia br. Kontrowersje wywołał m.in. zaproponowany w rządowym projekcie sposób wyłaniania członków Rady Fiskalnej oraz potencjalny konflikt interesów z Radą Dialogu Społecznego.
Uchwała RDS nr 130 ws. projektu ustawy o Radzie Fiskalnej
kz