Związkowcy argentyńscy z sektora transportu podjęli strajk, którego bezpośrednią przyczyną jest próba sprywatyzowania i zlikwidowania dotacji państwowej dla argentyńskich narodowych linii lotniczych, Aerolíneas Argentinas.
Strajkujący i związki zawodowe protestują przeciwko antypracowniczej polityce prezydenta Javiera Milei – działaniom oszczędnościowym, atakowi na prawo do strajku i polityce antyzwiązkowej. Strajk ma wsparcie Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF) w której szeregach afiliowane są także organizacje branżowe NSZZ „Solidarność”.
Rząd zaatakował podstawowe prawa pracownicze pracowników transportu, wykorzystując dekret prezydencki do ograniczenia prawa pracowników lotnictwa do strajku.
Sekretarz generalny ITF Stephen Cotton powiedział, że ITF stoi po stronie pracowników w Argentynie i nie zaakceptuje ciągłych ataków na prawa człowieka i prawa pracownicze: „Zdecydowanie potępiamy administrację Milei od początku jego kadencji i będziemy nadal walczyć wraz ze wszystkimi związkami zawodowymi branży transportowej na świecie, aby zapewnić poszanowanie warunków pracy, godnej płacy oraz prawa do organizowania się i rokowań zbiorowych”.
W grudniu 2023 r. Milei ogłosił dekret „O konieczności i pilności” (DNU), który ma za zadanie deregulację argentyńskiej gospodarki. Jednocześnie część z ponad 300 nowych przepisów represjonuje powszechne prawa związków zawodowych do obrony praw człowieka i praw pracowniczych. DNU penalizuje również aktywizm związkowy, w tym akcje protestacyjne.
Związki transportowe odpowiedziały ogólnokrajowymi strajkami i działaniami prawnymi przeciwko antypracowniczym przepisom zawartym w DNU. Doprowadziło to do różnych oskarżeń przeciwko liderom związkowym, głównie ze związków lotniczych i transportu miejskiego. Strajk generalny nabrał rozpędu, zyskując poparcie zarówno Argentyńskiej Konfederacji Pracowników Transportu (CATT), jak i Powszechnego Związku Stowarzyszeń Pracowników Transportu (UGATT).
Edgar Diaz, sekretarz regionalny ITF na Amerykę Łacińską, powiedział: „To jest ciągła walka z atakami rządu Milei na pracowników transportu. Nie pozostawimy naszych członków samych sobie – związki zawodowe w tym regionie mają obowiązek walczyć do końca”.
bs