Jak długo jeszcze budowanie konkurencyjności polskiej branży międzynarodowego transportu drogowego będzie opierało się na niższych kosztach ubezpieczeń społecznych pracowników?
Krajowa Sekcja Transportu Drogowego i Drogownictwa NSZZ „Solidarność” wystosowała pismo do Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, w którym krytycznie ocenia brak zainteresowania Ministerstwa procedowaniem projektu zmiany ustawy o transporcie drogowym, który został przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury. Utrzymanie w mocy przepisów umożliwiających, w odniesieniu do wynagrodzeń kierowców transportu międzynarodowego, odprowadzanie składek na FUS od kwoty minimalnego wynagrodzenia, powoduje utratę znaczącego źródła przychodów dla systemu, jak również implikuje powstanie dużej grupy zawodowej z bieda-emeryturą.
Związkowcy podnieśli również kwestie związane z solidarną odpowiedzialnością zarówno pośrednika jak również nadawcy i odbiorcy towaru w kontekście zachowania należytej staranności przy wypłacaniu odpowiedniego wynagrodzenia kierowcom oraz regulowaniu zobowiązań publiczno-prawnych. „Solidarność” uważa, że wszyscy interesariusze powinni być nią objęci. W opinii Krajowej Sekcji pomogłoby to ukrócić naganne praktyki z jakimi mieliśmy do czynienia na przykład w działaniach firm z Grupy Mazura. Unikanie trudnych do odzyskania strat wizerunkowych, nie tylko polskiej branży transportu drogowego, ale i Państwa Polskiego, winno być jednym z priorytetów rządzących.
pp