Przejdź do treści Wyszukiwarka

Oświatowa Solidarność za powiązaniem poziomu wynagrodzeń nauczycieli z płacami w gospodarce

  • piątek, 12 Lipca 2024
  • Branże
  • Autor: Admin


Wypracowanie rozwiązań dotyczących powiązania wysokości wynagrodzeń nauczycieli z wysokością przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce jest na pierwszym miejscu na liście spraw, którymi według KSOiW NSZZ „Solidarność” powinna niezwłocznie zająć się grupa robocza ds. wynagrodzeń nauczycieli.

Grupa robocza ds. wynagrodzeń nauczycieli działa w ramach powołanego przez minister edukacji Barbarę Nowacką Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele rządu, w tym kierownictwa MEN, związków zawodowych zrzeszających nauczycieli i pracowników oświaty, samorządów oraz Instytutu Badań Edukacyjnych. Zadaniem zespołu jest przygotowanie propozycji rozwiązań systemowych.

18 pilnych spraw

Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” przygotowało listę zagadnień, którymi powinna niezwłocznie zająć się grupa robocza do spraw wynagrodzeń nauczycieli. Lista zawiera 18 spraw, dotykają one wynagradzania nauczycieli, wycieczek szkolnych, godzin ponadwymiarowych, zastępstw, nagród jubileuszowych i liczebności oddziałów klasowych.

Na pierwszym miejscu na liście znalazło się: „Wypracować rozwiązania dotyczące powiązania wynagrodzeń nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w sektorze przedsiębiorstw/w gospodarce”. Jest to postulat zgłaszany od lat przez wszystkie trzy centrale związkowe: KSOiW NSZZ „Solidarność”, Związek Nauczycielstwa Polskiego i Wolny Związek Zawodowy „Forum-Oświata”. Powiązanie wysokości wynagrodzeń nauczycieli z wysokością przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce zakłada obywatelski projekt nowelizacji Karty nauczyciela przygotowany przez ZNP. Pierwsze czytanie projektu odbyło się pod koniec stycznia tego roku, po czym trafił on do dalszych prac w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.

„Jeżeli nie zostaną do końca 2024 r. przyjęte rozwiązania prawne, które powiążą wynagrodzenie nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w sektorze przedsiębiorstw/gospodarce, należy przyjąć założenie finansowe w budżecie na rok 2025, że wynagrodzenie nauczycieli wzrośnie 20 proc., a w 2026 r. o kolejne 10 proc. na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, z korektą uwzględniającą poziom inflacji w danym roku, przyjętym w ustawie budżetowej” – brzmi drugi punkt na liście zagadnień zgłaszanych przez Solidarność. Zaznaczono, że rozwiązanie to należy traktować jako doraźne. Jednocześnie podniesiono, że należy tak ukształtować wynagrodzenie nauczycieli, aby różnica między nauczycielem początkującym a mianowanym nie była niska, gdyż zaprzecza to instytucji awansu zawodowego.

Wynagrodzenia za wycieczki szkolne

Na kolejnych miejscach znalazły się takie postulaty, tak jak ujednolicenie zasad rozliczania godzin ponadwymiarowych na poziomie ustawowym. Kolejny punkty dotyczy ustalenia zasad wynagradzania nauczycieli za wycieczki szkolne. Wskazano, że każda godzina pracy nauczyciela na wycieczce rozliczana powinna być jak godzina ponadwymiarowa, a liczba godzin pracy nauczyciela nie może przekroczyć dwunastu. Solidarność postuluje przyjęcie przepisów, które uregulują kwestie wynagrodzenia za opiekę nad dziećmi na wycieczkach szkolnych w nocy w taki sposób, aby opieka w nocy była uznana za pracę w porze nocnej. Chodzi również o zmianę zasad wypłacania nagród jubileuszowych. Według „S” nagroda powinna przysługiwać nauczycielowi również po 45 latach pracy; nagroda po 20 latach powinna wynosić 100 proc. wynagrodzenia nauczyciela i wzrastać o 50 proc. za każde kolejne 5 lat pracy, aby docelowo po 45 latach nauczyciel mógł otrzymać nagrodzę jubileuszową w wysokości 350 proc. wynagrodzenia nauczyciela.

Dodatki

KSOiW NSZZ „Solidarność” postuluje też, by zmienić zasady naliczania m.in. dodatku za wychowawstwo i opiekę w oddziałach przedszkolnych. Chce ustalenia wysokości dodatku na poziomie 15 proc. wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego. Dodatkiem tym powinni zostać objęci również opiekunowie klas w centrach kształcenia zawodowego i ustawicznego, w internatach, w świetlicach szkolnych, nauczyciele opiekujący się zespołami edukacyjno-terapeutycznymi oraz w grupach wychowawczych, jak również nauczyciele pełniący funkcję koordynatora klas przygotowania wojskowego.

Solidarność postuluje również opracowanie przepisów, które w sposób jednoznaczny określą, że dodatek za trudne i uciążliwe warunki pracy należy się wszystkim nauczycielom pracującym w określonych warunkach, bez względu na rodzaj placówki, w której nauczyciele są zatrudnieni, w tym w placówkach i klasach integracyjnych, a także w szkołach, jeżeli do klas/oddziałów uczęszczają uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Chce „uwolnienia” dodatku stażowego nauczycieli i pracowników samorządowych oraz zwiększenia możliwości uzyskiwania tego dodatku do wysokości nie mniejszej niż 30 proc. wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela i pracownika samorządowego.

Opowiada się za zakazem realizacji zastępstw przez nauczycieli bibliotekarzy, pedagogów psychologów i nauczycieli świetlicy w ramach ich obowiązkowych zajęć (pensum). Wskazuje, że za każdą godzinę (zastępstwo) przydzieloną w ramach obowiązkowego wymiaru zajęć, nauczyciel powinien otrzymać wynagrodzenie jak za godzinę zastępstwa.

Odprawy

Solidarność postuluje też, by nauczyciel, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę, rentę z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, miał prawo do odprawy w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia ostatnio pobieranego w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy.

Na liście spraw – zdaniem związkowców – do załatwienia są także: zrównanie wymiaru pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu z wymiarem pensum nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, określenie pensum nauczyciela realizującego w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, opracowanie zasady wynagradzania nauczycieli podczas egzaminów zarówno pisemnych, jak i ustnych, rozwiązanie problemu tzw. uśredniania godzin w szkołach ponadpodstawowych, umożliwienie nauczycielom skorzystania z płatnego urlopu na żądanie w wymiarze 4 dni w roku.

KSOiW NSZZ „Solidarność” na liście spraw umieściło też: określenie maksymalnej liczby uczniów w oddziałach klasowy IV-VIII szkół podstawowych i szkołach ponadpodstawowych do 24 oraz zmianę przepisów dotyczących podziału na grupy m.in. z języków obcych nowożytnych i informatyki, jeżeli liczba uczniów w oddziale zostanie zmniejszona do 24.