6 marca EBU, ETF i IG oraz RiverCruise podpisały wiążące porozumienie ramowe w celu poprawy warunków pracy na pokładach rzecznych statków wycieczkowych
O ile nie potrzeba przypominać czym jest Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) to warto przedstawić drugą stronę podpisująca porozumienie: EBU (European Barge Union) jest europejskim stowarzyszeniem reprezentującym większość branży transportu towarowego i pasażerskiego w żegludze śródlądowej. Jego członkami są krajowe stowarzyszenia właścicieli i operatorów barek i statków także stowarzyszenia w dziedzinie żeglugi śródlądowej i obszarów pokrewnych. IG RiverCruise to założone w 2000 roku stowarzyszenie reprezentujące ponad 90% europejskiego rynku rejsów rzecznych.
Negocjacje w sprawie porozumienia ramowego rozpoczęły się po podpisaniu deklaracji intencji latem 2019 r., w której to strony wspólnie zgodziły się zająć szeregiem kwestii w branży rejsów rzecznych. Po kilku owocnych spotkaniach wszystkie negocjacje musiały zostać zawieszone w 2020 r. z powodu pandemii COVID- 19. Negocjacje zostały wznowione jesienią 2022 r. i zakończyły się podpisaniem ramowego porozumienia.
Celem porozumienia jest osiągnięcie społecznie zrównoważonego sektora rejsów rzecznych. Porozumienie dotyczy podstawowych praw pracowników w europejskiej branży rejsów rzecznych, zabezpieczenia społecznego, wynagrodzeń, wymogów bezpieczeństwa i higieny pracy, opłat dla agentów załogowych, umów i dokumentów podróży, dostępu do statków i procedur składania skarg.
Według Jacquesa Kerkhofa, przewodniczącego Sekcji Śródlądowych Dróg Wodnych ETF, porozumienie to jest pierwszym ważnym krokiem w kierunku poprawy warunków życia tysięcy pracowników. W szczególności ETF z zadowoleniem przyjmuje ponowne potwierdzenie obowiązywania zasad zabezpieczenia społecznego, bezpieczeństwa i higieny pracy, środowiska wolnego od molestowania, a także wolności wstępowania do związków zawodowych i dostępu związków do miejsca pracy. -Mamy nadzieję, że dzięki wdrożeniu tego porozumienia będziemy nadal budować sprawiedliwy europejski sektor rejsów rzecznych i wzajemne zaufanie z naszymi partnerami-pracodawcami –powiedział Kerkhof.
Można zwrócić uwagę na postanowienie zawarte w porozumieniu dotyczące dostępu do statków. Strony wskazują, że przedstawiciele związków zawodowych stowarzyszonych z ETF/ITF lub ich członkowie będą mogli odwiedzać statki wycieczkowe członków EBU/IGRC. Tylko z uzasadnionych powodów dostęp do statku może zostać wstrzymane i musi to zostać potwierdzone na piśmie po złożeniu wniosku o dostęp. Strony w porozumieniu wskazują także, że dane kontaktowe ETF i/lub krajowej organizacji związkowej zostaną udostępnione wszystkim członkom załogi na pokładzie statków wycieczkowych członków EBU/IGRC w celu umożliwienia poszczególnym członkom załogi skontaktowania się z zaufaną osobą ze Związku.
-Jesteśmy bardzo zadowoleni ze sposobu, w jaki współpracowaliśmy na rzecz wspólnego celu: poprawy warunków pracy pracowników na pokładach rzecznych statków wycieczkowych. W końcu zarówno pracodawcy, jak i pracownicy korzystają ze społecznie zrównoważonego sektora rejsów rzecznych – powiedziała Theresia Hacksteiner, sekretarz generalna EBU.
Arno Reitsma, prezes IG RiverCruise, dodaje: Cieszymy się, że możemy dziś otworzyć nowy rozdział naszej współpracy, która opiera się na zrozumieniu, że załoga na pokładzie statków pasażerskich jest podstawą sukcesu naszej branży.
Porozumienie (w języku angielskim) można pobrać tutaj.
bs