Przejdź do treści Wyszukiwarka

Oświatowa „S” spotkała się z kierownictwem MEN. Rozmawiano o podwyżkach dla nauczycieli

  • poniedziałek, 12 Lutego 2024
  • Branże
  • Autor: Admin

/ fot. Marcin Żegliński - Tygodnik Solidarność


W czwartek 8 lutego kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej spotkało się z przedstawicielami związków zawodowych, w tym z NSZZ „Solidarność”. Tematem spotkania były zapowiedziane przez rząd podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli.

Związek zawodowy Solidarność reprezentowali: przewodniczący oświatowej „S” Waldemar Jakubowski, wiceprzewodnicząca Danuta Utrata, a także Krzysztof Wojciechowski, Marcin Podlewski i Janusz Wolniak.

W czasie rozmów, delegacja Solidarności podtrzymała swoje stanowisko, że rozwiązania powinny mieć charakter systemowy, a pensje nauczycieli powinny być powiązane ze średnią krajową, co uniezależniłoby przyszłe podwyżki od decyzji politycznych.

Związkowcy postulowali, aby wyłączyć ze średniego wynagrodzenia różne dodatki, które obecnie stanowią kilkadziesiąt procent wynagrodzenia nauczyciela.

Solidarność zaproponowała, aby do wynagrodzenia zasadniczego przenieść 2,5 proc. wynagrodzenia za wysługę lat nauczyciela początkującego (MEN twierdzi, że ten dodatek stanowi 6,5 średniego wynagrodzenia nauczyciela poczatkującego).

Wskazano również, że część środków naliczanych na odpis ZFŚS nauczycieli przekazywanych do samorządów, nie trafia do nauczycieli, dlatego powinno się je włączyć do wynagrodzenia zasadniczego.

– Przypomniano, że koalicja rządząca chce, by bezpośrednio z budżetu państwa wypłacać zasiłki za zwolnienie lekarskie nauczyciela od 1 dnia zwolnienia i dlatego środki, które mają zostać wypłacone nauczycielom z tytułu art. 92 § 1 Kodeksu pracy, również powinny zostać włączone do wynagrodzenia zasadniczego – przekazano w komunikacie Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „S”.

Po uwzględnieniu propozycji Solidarności wzrost wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli w stosunku do zaproponowanego przez rząd wyniósłby dodatkowo: dla nauczycieli początkujących około 160 zł (łącznie 37 proc.), mianowanych o około 300 zł (37,5 proc.) i dyplomowanych o około 160 zł (33,5 proc.).

Z wyliczeń Związku wynika, że gdyby strona rządowa uwzględniła propozycje Solidarności, to wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli mogłyby wzrosnąć o następujące kwoty:

1) dla nauczyciela początkującego o 1378 zł (było 1218 zł),
2) mianowanego o 1467 (było 1167 zł),
3) dyplomowanego o 1525 (było 1365 zł).

Według Krajowej Sekcji Oświaty NSZZ „Solidarność” wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli po podwyżkach mogłoby kształtować się na poziomie:

1) nauczyciel początkujący 5068 zł,
2) nauczyciel mianowany 5367 zł,
3) nauczyciel dyplomowany 6075 zł.

Taki wzrost, doprowadziłby do złagodzenia zjawiska spłaszczenia wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego.

W czasie spotkania, ministerstwo zapewniło związkowców, że program bonów na laptopy dla nauczycieli będzie kontynuowany, natomiast sprawa laptopów dla uczniów stoi pod znakiem zapytania.

– Przedstawiliśmy szereg postulatów dotyczących przeniesienia środków z dodatków do wynagrodzenia zasadniczego. Zależy nam na tym, aby nauczyciele otrzymali obiecane podwyżki jak najszybciej. Niestety nie udało nam się skłonić ministerstwa do szybkich reakcji na nasze postulaty. Rozumiemy też, że czas nagli i że było go zbyt mało, aby osiągnąć lepszy efekt. Niemniej jednak nie składamy broni. Mamy zapewnienie ministerstwa, że nasze uwagi będą brane pod uwagę – podsumował spotkanie przewodniczący Jakubowski.

Źródło: oswiata-solidarnosc.pl / tysol.pl