Przejdź do treści Wyszukiwarka

Seminarium w ramach projektu „SODIAL MP”

  • piątek, 17 Listopada 2023
  • Branże
  • Autor: Admin


W dniach 14-15 listopada, w Krakowie, miała miejsce konferencja poświęcona funkcjonowaniu europejskiej branży transportu i logistyki w realiach wprowadzonego, i wciąż wdrażanego w krajach UE, Pakietu Mobilności.

Krakowskie seminarium było jedną z odsłon projektu „SODIAL MP” prowadzonego przez europejską konfederację związków zawodowych sektora transportowego (ETF), belgijską centralę związkową ACV/CSC Transcom i – zrzeszającą  stowarzyszenia pracodawców – europejską organizację przewoźników drogowych (OTRE). Polskimi współorganizatorami wydarzenia była Krajowa Sekcja Drogownictwa i Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” i federacja pracodawców „TLP – Transport Logistyka Polska”. Tytułowy skrót projektu można rozwinąć jako dialog (DIAL) społeczny (SO – od ang. social) w ramach pakietu (P) mobilności (M).

Głównym celem konferencji było zidentyfikowanie przez uczestników spotkania problemów z którymi borykają się interesariusze europejskiej branży transportowej i wskazanie przez nich potencjalnych
rozwiązań dla sygnalizowanych wyzwań.

Podczas dyskusji na plan pierwszy wysunęły się kwestie pracowników delegowanych i wykonywania usług transportowych przez firmy świadczące je w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego niż kraj, w którym dany przewoźnik założył działalność gospodarczą. Omawiając ten temat, zarówno reprezentacja strony związkowej jak i pracodawców była zgodna, podkreślając problemy związane z egzekwowaniem wprowadzonego prawa. „Nie twórzmy kolejnych przepisów, tylko skutecznie wykonujmy już obowiązujące lub będące w fazie wdrażania” – apelował Maciej Wroński, prezes TLP, zaznaczając jednocześnie, że zarówno kierowcy jak i właściciele firm transportowych respektujących prawa pracownicze, ponoszą koszty ich łamania i konkurowania w ten sposób przez nieuczciwe firmy.

Uczestnicy dyskusji wskazywali również na kwestie niewystarczającej liczby kontroli, co ma związek, jak przyznawali obecni podczas dyskusji panelowych przedstawiciele organów do tego powołanych, czyli Państwowej Inspekcji Transportu Drogowego i Państwowej Inspekcji Pracy, z brakami kadrowymi w tego typu instytucjach zarówno w Polsce jak i pozostałych krajach Unii Europejskiej. Padały również konkretne propozycje wzmocnienia prerogatyw tych agencji rządowych.

Kolejną trudnością z którą musi mierzyć się branża jest brak dostępu do informacji o regulacjach w poszczególnych krajach unijnych. „Inspektorzy potrzebują narzędzia dzięki, któremu będą mogli sprawdzić jakie zasady zatrudniania pracowników, przynależnych im stawek obowiązują w danym kraju. Dzięki temu będą mogli podjąć adekwatne czynności” – powiedział Artur Fal ze Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego.

„Brak scentralizowanej bazy wiedzy w tym zakresie to istotnie duży problem – komentowała ten wątek Barbara Surdykowska z Biura Eksperckiego KK NSZZ „S” – Nie dotyczy tylko inspekcji drogowych państw UE, ale ma również przełożenie na obywateli państw trzecich, którzy wykonują pracę kierowców międzynarodowych, często nie mając wiedzy o konstrukcji delegowania pracowników. Potrzeba prostej i dostępnej w języku angielskim informacji o zasadach wynagradzania kierowców we wszystkich państwach UE.”

Zasygnalizowano zapaść infrastruktury socjalnej i technicznej dla kierowców na obszarze praktycznie całej Unii Europejskiej. W tym segmencie stosunkowo dobrze wypada Polska, co jest wynikiem relatywnie nowej sieci autostrad, choć i w naszym kraju do ideału wiele brakuje. Natomiast największą
liczbę problemów muszą pokonać, kierowcy wykonujący przewozy w krajach tzw. „starej Unii”.  

„Brak bezpiecznych miejsc do parkowania i noclegu to jedna z bolączek pracowników europejskiego transportu drogowego – mówił Gerard Skroński, przewodniczący Rady Krajowej SDiTD NSZZ „S” – Brakuje również punktów sanitarnych, gdzie kierowcy mogą wziąć prysznic i zwyczajnie odpocząć. Co raz więcej osób w naszym gronie, to kobiety, dla nich takie zaplecze jest szczególnie istotne” – podkreślił  

Drugiego dnia konferencji uczestnicy zostali podzieleni na grupy robocze, które zajmowały się poszczególnymi aspektami funkcjonowania branży transportowej w Europie, mając za zadanie wypracować konkretne oceny i propozycje rozwiązań danego zagadnienia.

Za przedstawione konkluzje i włożoną pracę dziękowali uczestnikom prowadzący konferencję Roberto Parillo, szef ETF i Sławomir Adamczyk, kierownik biura branżowo-konsultacyjnego KK NSZZ „S”, który podczas seminarium moderował panele dyskusyjne. Podziękowania należą się również Barbarze Surdykowskiej, bez której zaangażowania trudno wyobrazić sobie zarówno organizację jak i przebieg spotkania.

Zebrane podczas polskiej części projektu materiały posłużą do przygotowania raportu finałowego, który ma być zaprezentowany na konferencji końcowej w przyszłym roku.

(pp)