We wtorek 22 sierpnia minister edukacji Przemysław Czarnek i wiceminister Dariusz Piontkowski spotkali się z Prezydium Krajowej Sekcji Nauki oraz Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, by porozmawiać o sytuacji w szkołach i na uczelniach.
W spotkaniu po stronie społecznej uczestniczyli: Waldemar Jakubowski, Dominik Szczukocki, Danuta Utrata, Wiesława Stec, Lesław Ordon, Krzysztof Wojciechowski i Izabela Lorenz-Sikorska.
W czasie roboczego spotkania trwającego blisko 4 godziny poruszono temat: wzrostu subwencji oświatowej, podwyżki wynagrodzeń nauczycieli (propozycja prezydium KSOiW 30 proc. od września 2023 r.; propozycja MEiN 25 proc. od stycznia 2024 r.), perspektyw i harmonogramu zmiany systemu finansowania oświaty oraz możliwości zmian w systemie wcześniejszych emerytur.
– Chcemy, aby nauczyciele godnie zarabiali. Realizujemy to już od kilku lat, stąd duże wzrosty wynagrodzeń, o tym mówiłem także dzisiaj na spotkaniu ze związkowcami z „Solidarności”. Przypomnę, że nauczyciel rozpoczynający pracę uzyskał wzrost wynagrodzenia o 76 proc., niemal 50 proc. nauczyciel dyplomowany – powiedział wiceminister Dariusz Piontkowski po rozmowach ze związkowcami.
– Obecny system wynagradzania nauczycieli jest bardzo skomplikowany. To potwierdzają nawet związkowcy. Chcielibyśmy doprowadzić do jego uproszczenia. Za kilka miesięcy, być może po rozmowach i ze związkami i samorządami uda się do tego doprowadzić – ocenił Sekretarz Stanu w MEiN.
– Rozmawialiśmy także o dodatkach do wynagrodzenia nauczycieli. Związkowcy z nami się zgadzają, że powinna nastąpić szeroka rozmowa dotycząca pragmatyki zawodowej nauczycieli, w tym tematyki dotyczącej wychowawstwa i np. waloryzacji niektórych świadczeń, w tym świadczenia za wychowawstwo – dodał.
Odbiurokratyzowanie pracy nauczycieli
W czasie spotkania ustalono, że 29 sierpnia br. odbędzie się spotkanie w sprawie ograniczenia biurokracji związanej z procedurami i dokumentacją uczniów z niepełnosprawnością oraz pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Przedstawiciele KSOiW przedstawią wówczas propozycje zmian proponowanych przez członków NSZZ „Solidarność” pracujących w szkołach specjalnych oraz nauczycieli pracujących z uczniami z niepełnosprawnością w ramach edukacji włączającej. Ich przyjęcie w znaczący sposób odciążyłoby nauczycieli uczestniczących w WOPFU i IPET.
Wiceminister Piontkowski zapewnił, że jego resort jest otwarty na nowe propozycje i zmiany w zakresie odbiurokratyzowaniu pracy nauczyciela.
źródło: Oświatowa „S” / gov.pl