Społeczna Inspekcja Pracy jest powoływana w zakładzie pracy w trosce o systematyczną poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w celu zapewnienia związkom zawodowym niezbędnych warunków do sprawowania skutecznej kontroli mającej na celu zapewnienie przez zakłady pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy.
Społeczna Inspekcja Pracy jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników - członków Związku.
Społeczna Inspekcja Pracy reprezentuje interesy wszystkich pracowników w zakładach pracy i jest kierowana przez zakładowe organizacje związkowe.
Społeczną inspekcję pracy w zakładzie pracy tworzą:
- zakładowy społeczny inspektor pracy – dla całego zakładu pracy;
- oddziałowi (wydziałowi) społeczni inspektorzy pracy – dla poszczególnych oddziałów (wydziałów);
- grupowi społeczni inspektorzy pracy – dla komórek organizacyjnych oddziałów (wydziałów).
Zakładowi Społeczni Inspektorzy Pracy mogą wydawać zalecenia Pracodawcy dotyczące warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy, likwidacji różnych zagrożeń, które Pracodawca zobowiązany jest zrealizować. Wszystkim społecznym inspektorom pracy (zakładowym i oddziałowym) przysługuje ochrona prawna ich stosunku pracy, taka jak działaczom związkowym.
Zakładowe organizacje związkowe dostosowują organizację społecznej inspekcji pracy do potrzeb wynikających ze struktury zakładu pracy.
Każda Organizacja Związkowa NSZZ „Solidarność” powinna powołać w swoim zakładzie Społeczną Inspekcję Pracy. W celu ułatwienia tego przedsięwzięcia i przeprowadzenia procesu powołania w sposób zgodny z prawem i korzystny dla pracowników należy to czynić po uprzednim kontakcie z Biurem Prawnym Regionu Podlaskiego.
Kontakt:
Mirosław Markowski – tel. 85 7481108
Pełnomocnik Zarządu Regionu d/s SIP
W celu przygotowania społecznych inspektorów pracy do odpowiedniej i merytorycznej działalności Zarząd Regionu powołał Klub SIP.
Dokumenty:
Wzór regulaminu wyborów SIP