Nowe kompetencje PIP
Podmioty zatrudniające nakłaniające do rezygnacji z oszczędzania w PPK będą mogły zostać ukarane przez Państwową Inspekcję Pracy. PIP w zakresie przestrzegania ustawy o PPK może teraz kontrolować też np. zleceniodawców.
Do zadań Państwowej Inspekcji Pracy należy ściganie wykroczeń związanych z przestrzeganiem ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych, polegających na: niedopełnieniu obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK w przewidzianym w przepisach terminie (za to wykroczenie grozi kara grzywny w wysokości do 1,5% funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego), a także niedopełnieniu obowiązku zawarcia w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej umowy o prowadzenie PPK w przewidzianym terminie, niedopełnieniu obowiązku dokonywania wpłat do PPK w przewidzianym przepisami terminie, niezgłoszeniu wymaganych ustawą danych lub zgłaszaniu nieprawdziwych danych albo udzielaniu w tych sprawach nieprawdziwych wyjaśnień lub odmawianiu ich udzielenia, nieprowadzeniu dokumentacji związanej z obliczaniem wpłat do PPK (za wykroczenia te grozi kara grzywny w wysokości od 1000 zł do 1 000 000 zł). Sprawcą wskazanych wyżej wykroczeń może być osoba będąca podmiotem zatrudniającym albo osoba obowiązana do działania w imieniu podmiotu zatrudniającego.
Od 4 czerwca br. Państwowa Inspekcja Pracy uzyskała kompetencję do ścigania wykroczeń w zakresie nakłaniania do rezygnacji z PPK. Choć nakłanianie do rezygnacji z oszczędzania w PPK było już wcześniej wskazane w ustawie o PPK jako wykroczenie zagrożone karą grzywny w wysokości do 1,5% funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego, to PIP nie posiadała uprawnień do kontrolowania podmiotów zatrudniających w zakresie przestrzegania tego zakazu. Powierzenie PIP tego zadania pozwoli jej na prowadzenie bardziej kompleksowych kontroli podmiotów zatrudniających w zakresie przestrzegania ustawy o PPK. Ważne: Podmiot zatrudniający albo osoba upoważniona do działania w jego imieniu lub działająca z jego inicjatywy, nakłaniająca osobę zatrudnioną lub uczestnika PPK do rezygnacji z oszczędzania w PPK, może zostać ukarana karą grzywny w wysokości do 1,5% funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego.
Inną kompetencją, jaką uzyskała Państwowa Inspekcja Pracy od 4 czerwca br., jest możliwość prowadzenia kontroli – w zakresie przestrzegania ustawy o PPK – podmiotów zatrudniających, które nie są pracodawcami (np. zleceniodawców). Dotychczas PIP nie posiadała delegacji do ich kontrolowania. Powierzenie PIP kontroli tych podmiotów – w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o PPK – było zatem konieczne dla zachowania równego traktowania wszystkich podmiotów zatrudniających. Przypomnijmy, zgodnie z ustawą o PPK, podmiotami zatrudniającymi są: pracodawcy, jeśli posiadają numer identyfikacyjny (NIP lub REGON), nakładcy, rolnicze spółdzielnie produkcyjne lub spółdzielnie kółek rolniczych, zleceniodawcy, jeśli posiadają numer identyfikacyjny (NIP lub REGON), podmiot, w którym działa rada nadzorcza – w stosunku do członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tych funkcji, płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne – jeżeli pracodawca lub zleceniodawca nie posiadają numeru identyfikacyjnego (NIP lub REGON).
Źródło: Infor.pl