Świąteczne podziękowania za pracę
Grudzień i zbliżające się Święta Bożego Narodzenia to według 93 proc. pracowników w Polsce dobra okazja do podziękowania za ich pracę. Ten czas jest najtrudniejszym okresem w roku pod względem wyzwań finansowych. Pracownicy oczekują też benefitów, które odciążą ich portfele i pomogą uporać się z rosnącymi wydatkami. Tak wynika z badań zrealizowanych na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Tylko 21 proc. badanych często słyszy podziękowania od swojego przełożonego. W niektórych firmach taka forma doceniania jest niezwykle rzadko praktykowana. Choć słowo „dziękuję” ma wielką moc, to jego potencjał w środowisku zawodowym nie jest w pełni wykorzystywany. Ma na to wpływ wiele różnych aspektów, w tym przekonanie, że pochwały osłabią zapał do pracy i spowodują, że zatrudnieni spoczną na laurach. Tymczasem jak wynika z badania „Docenianie Pracowników 2021”, aż 95 proc. respondentów przyznało, że docenienie pracy przez pracodawcę i usłyszenie za nią podziękowań wzmacnia motywację do dalszych działań. 34 proc. badanych twierdzi, że rzadko słyszy słowo „dziękuję” od swojego przełożonego. Są też tacy (15 proc.), którzy nigdy nie doświadczyli tego rodzaju wzmocnienia.
Zbliżający się koniec roku to idealny czas, żeby rozwijać nawyk wdzięczności i w większym stopniu skupić się na komunikacji z pracownikami. Jak twierdzą eksperci, obok wzmacniających słów duże znaczenie mają też dodatki pozapłacowe, które sprawią, że zatrudnieni poczują się dostrzeżeni i wyróżnieni. Jako najbardziej atrakcyjną formę podziękowania przez pracodawcę badani wskazali kartę podarunkową (50 proc.). Mniej popularne okazały się kosze prezentowe (31 proc.) oraz e-vouchery do wykorzystania w systemie kafeteryjnym (28 proc.).
W okresie Świąt Bożego Narodzenia pracownicy oczekują od pracodawców większego wsparcia, dlatego zawsze mile widziane są wszelkiego rodzaju dodatki, takie jak kupony czy karty podarunkowe, ale też bony towarowe czy inne formy wsparcia finansowego. Pandemia nie zmieniła tych oczekiwań, jednak podniosła nieco wagę prezentów bardziej emocjonalnych, wspierających kulturę organizacji i relacje między pracownikami .
Na podst. LEX.pl