Negocjacje z MEN w impasie
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” krytycznie oceniła stan negocjacji dotyczących statusu zawodowego pracowników oświaty.
„Niedopuszczalnym jest brak realizacji przez Rząd RP pkt. VI Porozumienia z 7 kwietnia 2019 r. dotyczącego opracowania do 2020 roku nowego systemu wynagradzania nauczycieli w powiązaniu ze średnią płacą w gospodarce narodowej. Minęły już ponad dwa lata od czasu, gdy rząd zobowiązał się do spełnienia tego postulatu Solidarności” – czytamy w stanowisku KSOiW.
Rada KSOiW uważa, że brak realizacji Porozumienia oraz złożone stronie społecznej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki propozycje znacznie pogarszające warunki pracy i płacy nauczycieli powodują, iż niecelowe jest prowadzenie negocjacji w sprawie awansu zawodowego, oceny pracy czy odbiurokratyzowania funkcjonowania szkoły.
„W związku z ogłoszoną przez rząd propozycją płacy minimalnej na 2022 rok w kwocie 3000 zł oczekujemy, aby Minister Edukacji i Nauki jednoznacznie zaproponował wysokość wynagrodzenia nauczyciela z wyższym wykształceniem i przygotowaniem pedagogicznym rozpoczynającym pracę w zawodzie” – czytamy dalej. Dlatego też Rada KSOiW podjęła decyzję o wycofaniu swoich przedstawicieli z udziału w spotkaniach grup tematycznych Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty do momentu przedstawienia przez Rząd RP propozycji zmiany systemu wynagradzania satysfakcjonującego obie strony.