Stanowisko ZR w sprawie administracji miar
Stanowisko nr 2/02/2015
Zarządu Regionu Podlaskiego NSZZ „Solidarność”
w sprawie polskiej administracji miar i administracji probierczej
Zarządu Regionu Podlaskiego NSZZ “Solidarność” wyraża sprzeciw wobec polityki rządu w stosunku do urzędów miar i urzędów probierczych w zakresie wynagrodzeń pracowników i nakładów na działalność tych instytucji.
Pracownicy metrologii i probiernictwa, jako członkowie korpusu służby cywilnej, od 2008 r. mają zamrożone płace poprzez brak corocznej waloryzacji kwoty bazowej, która wynosi 1873,84 zł. Zarówno w Sejmie jak i w Senacie, głosami koalicji PO-PSL zostały odrzucone poprawki do budżetu państwa na 2015 r. zgłoszone przez PiS, zwiększające nakłady na wynagrodzenia, informatyzację i wyposażenie urzędów w nowoczesny sprzęt kontrolno-pomiarowy.
Urzędy miar oraz urzędy probiercze stoją na straży bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, legalizują i kontrolują przyrządy pomiarowe stosowane w ochronie zdrowia, życia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego, przy naliczaniu opłat, podatków, należności budżetowych oraz przy kontroli celnej. Stoją na straży jednolitości i rzetelności jednostek miar oraz rzetelności badania wyrobów z metali szlachetnych.
Brak zwiększenia realnych nakładów na ww. urzędy może doprowadzić do zapaści funkcjonowaniu tych instytucji a w konsekwencji naruszenia praw konsumentów i bezpieczeństwa publicznego oraz zmniejszenia wpływów do budżetu państwa. Należy zadać pytanie: czy takie działania nie są celowe aby w przyszłości wykazać niewydolność tych instytucji – a w konsekwencji urzędy te sprywatyzować?
Zarząd Regionu Podlaskiego NSZZ “Solidarność” zwraca się do Pani Ewy Kopacz –Prezesa Rady Ministrów, Pana Janusza Piechocińskiego – Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Gospodarki oraz Pani Claudii Torres-Bartyzel – Szefa Służby Cywilnej, o zwiększenie nakładów na wynagrodzenia pracowników i funkcjonowanie administracji miar i administracji probierczej.
Białystok, dnia 16 lutego 2015 r.
Stanowisko ZR pdf. - zobacz (pobierz)